Odos ypatumus jaunoji mados dizainerė pavertė išskirtinio grožio atributais

Šiemet „Jaunojo dizainerio prizo“ konkurse pirmą kartą įsteigtoje dizaino tyrimų kategorijoje buvo išskirta vienintelė pagrindinio prizo laimėtoja - Vilniaus dailės akademijos kostiumo dizaino magistrė Rūta Kepalaitė, analizės ir kūrybos objektu pasirinkusi odos ypatybes bei jų individualias ir visuomenines interpretacijas.

Projektu, pavadintu „Real look“, jaunoji dizaino tyrėja siekia supažindinti visuomenę su odos išvaizdos įvairove ir paneigti vyraujančius tobulo kūno standartus. Tam ji pasitelkė merginas, turinčias specifinių odos ypatybių, ir būtent jos tapo apatinių kolekcijos dizaino pagrindu. Apie tai, kaip dizainas gali pakeisti požiūrį į odos išvaizdą, kalbamės su autore.

Kas jus paskatino imtis šios temos? 

Magistro studijų metu net nenujausdama, tačiau nuosekliai ėjau šios temos link. Pirmosios inspiracijos buvo susijusios su kūno, odos, judesio laisve. Norėjau, kad tema būtų šiuolaikiniam žmogui, kad padėtų išspręsti tam tikrą problemą ir atsakytų į tobulo kūno kulto daromą žalą, galbūt ją net paneigtų. Išsigryninusi temą, ją apibrėžiau ir sukonkretinau, todėl liko keturios kolekcijos kūrimo atspirtys:  socialinė lygybė – odos atspalviai; išskirtinumas per odos „defektą“ – baltmė, strazdanos, apgamai, pigmentinės dėmės; saviraiškos priemonė – tatuiruotės; žmogaus prigimtis – gyvūnų raštai. Nusprendusi surasti konkrečius žmones, turinčius šiuos odos išskirtinumus, parašiau per 30-iai merginų. Ir taip suradau 7 nuostabias moteris, kurios tapo mano mūzomis ir padėjo išsiaiškinti daugybę su mano magistro tema susijusių klausimų. 

Kokios buvo jūsų tyrimo prielaidos ir prie kokių priėjote išvadų? 

Tyrimo hipotezė skambėjo taip: ištyrus apatinį trikotažą dėvinčio asmens, turinčio odos „netobulumų“, psichologinius išgyvenimus bei atlikus kūrybinius eksperimentus, susijusius su oda, galima atrasti bei sukurti tokius apatinio trikotažo dizaino sprendimus, kurie padėtų išspręsti netobulo kūno problemas. Šie dizaino sprendimai atsiranda kūrybinėje eksperimentinėje kolekcijoje. Tačiau sukūrusi apatinių drabužių kolekciją supratau, kad svarbiausia yra tai, kaip mes matome tam tikrus dalykus ir kaip juos interpretuojame. 

Ar šio tyrimo kontekste domėjotės ką kiti mokslai yra išsiaiškinę apie žmogaus kompleksų ir savęs priėmimo mechanizmus? 

Besigilinant į temą teko perskaityti nemažai literatūros, taip pat konsultavausi su dėstytojais, gydytojais, draugais. Kadangi tema yra aktuali, radau daugybę projektų, susijusių su oda – pagrindinis dėmesys juose yra skiriamas baltme sergantiems žmonėms. Didelę įtaką žmogaus gyvenimui ir jo pasirinkimams turi psichologinė gynyba. Jos tikslas palaikyti savigarbą ir teigiamą savivertę, tačiau išraiškos būdai gali būti skirtingi ir asmens dažnai neįsisąmoninti. Mano darbe išskirti trys aktualiausi psichologinės gynybos būdai: neigimas, kompensacija, išstūmimas. Beje, pastarąjį naudojo visos mano projekte dalyvavusios merginos, bandžiusios pamiršti vaikystėje ar paauglystėje patirtus skaudžius išgyvenimus, susijusius su jų oda. Taip pat dauguma jų naudojo neigimą, slėpdamos savo odos išskirtinumą. Kompensaciją labiausiai būtų galima pritaikyti tatuiruotoms merginoms, kurios, bandydamos paneigti savo „netobulo“ kūno išgyvenimus, išsitatuiravo odą įvairiais piešiniais. Visi šie pavyzdžiai − tai konkretūs atvejai, kurie įrodo, kad odos problemos sukelia psichologinius išgyvenimus. 

Kas, jūsų nuomone, lemia grožio supratimą? Kiek tai veikia kultūra, o kiek instinktas, daug ką vertinantis sveika-nesveika aspektu? 

Pirmiausia daugiausia įtakos turi aplinka, kurioje užaugome. Tai, ką sako ir rodo tėvai, artimi draugai, mums atrodo normalu, gražu. Žinoma, šiais laikais internetas, televizijos laidos, žurnalai, pasaulio žvaigždės taip pat daro didelę įtaką, kuri ne visada yra teigiama. Tačiau kiekvienas mes pasirenkame ir nenujausdami suformuojame grožio suvokimą pasąmonėje. Svarbu nenusistatyti kritiškai prieš tam tikrus dalykus ir po truputį plėsti grožio suvokimą – to siekiau ir savo kolekcija REAL LOOK. 

Kodėl pasirinkote būtent apatinius, o ne viršutinius drabužius

Apatinis drabužis yra arčiausiai mūsų odos, tai lyg antra žmogaus oda, intymus dizaino objektas. Svarbiausia buvo tai, kad merginos pačios sau pripažintų, jog jos yra gražios, žiūrėdamos į save prieš veidrodį – tam puikiai tiko apatinis drabužis, kurio neturi rodyti viešumoje. 

Kolekcijoje naudojami gyvūnų raštai ir tatuiruotės turi visai kitokią funkciją ir emocinį krūvį, nei įgimta odos specifika. Ką norėta pasakyti tuos skirtingus dalykus gretinant kolekcijoje? 

Tatuiruotės – tai įrankis perteikti giliausius išgyvenimus, užfiksuoti asmenines patirtis, saviraiškos priemonė, o dažnu atveju ir kūrybinis procesas. Gyvūnų raštai – tai ikoniškas gamtos įkvėpimo šaltinis, dažnai naudojamas mados industrijoje. Kolekcijas, įkvėptas kailio motyvų, nuolat pristato žymiausi pasaulio dizaineriai. Technologinės galimybės, žmogaus sąmoningumas lėmė įvairių judėjimų, skatinančių naudoti dirbtinę odą, kailį, pradžią. Šie du aspektai – kaip žmogaus maskuotė, leidžianti nuspręsti, ar tatuiruoti savo kūną, ar rengti jį gyvūnų raštais. 

Kodėl kažkas norėtų rinktis apatinius su „defektais“, jei jų neturi, arba – priešingai – ir taip turi? 

Kolekcijoje REAL LOOK odos išskirtinumai yra perteikiami meniškai. Šie apatiniai drabužiai – tai lyg palaikymas žmonių, turinčių kitokią odos būklę. Norėjau parodyti, kad ne visada patirtos patyčios ar išgirsti nemalonūs žodžiai nulemia grožio suvokimą. Būtent dėvėdami kolekcijos apatinius drabužius žmonės pamato tikrąjį save ir savo grožį, kuris buvo ar yra slepiamas dėl kitų nuomonės.  

Šiandien keistos išvaizdos modeliai nėra toks jau retas dalykas. Ar nestandartinė išvaizda vis dar yra trūkumas ar visgi labiau privalumas? 

Šį klausimą vertinčiau dviprasmiškai. Dėl vyraujančių standartų ir stigmatizuojančio požiūrio į kitokią išvaizdą šiuolaikinėje visuomenėje yra gana sunku būti išskirtiniu. Aišku, vis labiau yra analizuojama nestandartinė išvaizda ir stengiamasi rodyti kitą grožio pusę, tačiau tai yra reti atvejai, todėl neįprastos išvaizdos žmonės dažnai lieka nuošalyje ir susiduria su neigiama žmonių reakcija, kuri paveikia juos ir verčia jaustis nemaloniai. 

Kokiu būdu ši kolekcija gali padėti atsikratyti neigiamų emocinių išgyvenimų, kovoti su kompleksais? Taip pat paneigti visuomenėje vyruojančius tobulo kūno standartus? 

Dažnai pasakius ar parodžius žmonėms, kad yra kitokių dalykų, jų akiratis prasiplečia. To siekiau ir savo kolekcija, kuri parodo kitokią odos būklę turinčius žmones. Merginos, pamačiusios apatinius, jais džiaugėsi ir sakė, kad su mielu noru juos nešios. Tai buvo didžiausias įvertinimas – matyti tai, kad jos nebebijo kitokios savo išvaizdos ir kad šis išskirtinumas joms teikia džiaugsmą. Kolekcija REAL LOOK noriu parodyti, kad būti kitokiu, nei yra diktuojama visuomenės, nėra blogai, o išskirtinumas, kurį dažnai žmonės yra linkę slėpti, yra privalumas. 

Kas, atlikus tyrimą Jums atrodo svarbiausia savęs priėmimui? 

Pripažinimas sau, kad esi gražus, nes tik būdamas savimi esi tikras ir esi savimi. 

 Kokią matote šio tyrimo perspektyvą? 

Šiuo metu svajoju sukurti internetinę platformą, kurioje apsilankęs žmogus galėtų užsisakyti apatinius drabužius pagal savo odos išskirtinumus. Projekto pateikimo principas išliktų panašus: pirminės fotosesijos metu būtų fotografuojamas žmogus su kūno spalvos apatiniais, antrinės – su galutiniu gaminiu. 

  

Kokie Jūsų karjeros planai? 

Norėčiau pratęsti REAL LOOK projektą, turiu minčių kitai vasarai, taipogi jau mąstau apie kitą tyrimą. Magistro darbo realizavimas padėjo suvokti ir pamatyti kitą dizaino pusę. Iki šiol viskas, ką dariau, daugiau buvo komercija, o dabar suprantu, kad dizainas turi spręsti problemą, nešti žinią. Taigi tai ir bandysiu daryti tolimesniuose savo kaip dizainerės darbuose. 

 Kaip panaudosite gautą premiją? 

 Apie tai dar negalvojau, manau, kad premija bus panaudota REAL LOOK projekto tęstinumui.

Dėkojame ir linkime sėkmės!