• Naujienlaiškis
  • Marija Marcelionytė-Paliukė

    IMPACT9. Svajonės pildosi!

    Tarptautinė grafikos konferencija. 2015 rugsėjo 22 – 26 d. Kinijos meno akademija, Hangzhou, Kinija

    Kartais visai pravartu ne iškart po renginio, bet praėjus tam tikram laikui, peržvelgti, kur tu buvai atsidūręs, kas iš tiesų nutiko, ir ką su visu tuo daryti. Tad šiek tiek pamąstymų, buitinių detalių, konteksto iš nerealiai puikios konferencijos.

    IMPACT tai tarptautinis grafikos menui skirtas renginys, organizuojamas kas dveji metai skirtinguose pasaulio miestuose (pvz. 2007 vyko Taline, 2009 Bristolyje, Didžiojoje Britanijoje, 2011 Melburne, 2013 Dandi, Škotijoje, Didžiojoje Britanijoje). Devintoji konferencija šiemet nukeliavo į Kiniją. 

    Šiek tiek istorinio konteksto. Impact reiškia: tarptautinį tarpsritinį grafikos, menininkų, idėjų ir technologijų poveikį. Pirmosios Impact konferencijos idėja gimė Richard Anderton ir prof. Stephen Hoskins (Anglija), apsilankius Pietų Amerikos Grafikos tarybos konferencijoje dar 90-aisiais. Jie suprato, kad nėra išskirtinai grafikos menui skirto tarptautinio forumo, todėl abu ėmėsi šio darbo ir įkūrė Impact, akademinį forumą, kurio nuolat auganti varomoji jėga palaiko ir skatina teorinius ir praktinius grafikos meno aspektus.

    Kas lemia tai kur vyks šis pasaulinis grafikų susibūrimas? Paprastai, konferencijos uždarymo dieną, renginio prezidentas pakelia akis į pilną dalyvių salę ir paklausia,- kas perims Impact estafetę po dviejų metų. Tai didžiulis, sunkus darbas, bet kartu ir garbės reikalas, žinoma, pasvėrus visas savo galimybes. Visų pirma grynai buitines: ar kviečiantis miestas turi pakankamai erdvių, kur vienu metu galėtų vykti keliolika konferencijų, ar yra visa grafikos kūrybinėms dirbtuvėms reikalinga įranga, ar užteks mieste galerijų ir/ar geranoriškai jos užleis savo ekspozicines erdes konferencijos-festivalio menininkų darbams visai savaitei, ar bus kur apsigyventi 400-500 dalyvių, ar gebės surengti įdomią pažintinę programą visiems svečiams ir besidomintiems, galų gale, ar yra didžiulė salė, kurioje vyktų konferencijos atidarymo ir uždarymo šventės. Taigi, uždarant Impact8, vykusią Dandi, Kinijos meno akademijos prof. Kong Guoqiao (Grafikos kat. vedėjas)  atsistojo ir išsakė tvirtą, įspūdinga vaizdine medžiaga paremtą, apsisprendimą, kad jie yra gebantys, trykšta didžiuliu noru surengti konferenciją, ir pasiruošę visus pasikviesti į Kiniją 2015-aisiais. Konferencijos steigėjai netrukus nuvyko į Kiniją, Hangzhou, apžiūrėjo galerijas, akademijos erdves, grafikos dirbtuves, susipažino su kultūrine programa ir tik tuomet ištarė lemiamą taip.

    Hangzhou Kinijos meno akademijos Grafikos kat. vedėjas prof. Kong Guoqiao, menininkas pakvietęs Impact9 į Kiniją

    Renginys tikrai imlus laikui ir finansams, tad Impact taryba yra priėmusi sprendimą, kad konferencijos turėtų vykti glaudžiai bendradarbiaujant su meno universitetais, akademijomis, meno ir dizaino kolegijomis, grafikos meno asociacijomis. Konferencija grafikos programų studentams tampa neatsiejama studijų dalimi. Smalsu kur vyks jubiliejinė Impact10? Šiuo metu konferencijos krikštatėviai tyrinėja Belgrado dosnumą (Serbija). Sprendimas bus viešas ateinančių metų pradžioje. Ir tai būtų nuostabu! Belgradas palyginus yra arti, tad toks svarbus, koncentruotas, grafikos meno, mokslo, inovacijų ir tradicijų fenomenas lengviau bus pasiekiamas studentams ir mūsų grafikams, ne taip brangiai kainuotų kūrinių siuntimas parodai ir, tikėtina, būtų didesnis dalyvių skaičius (pvz. Dandi buvo apie 450, o į Hangzhou atvyko apie 250 menininkų). Daugelis, iš ketinusių dalyvauti, negavo prašytos paramos, tad kelionės atsisakė. Kas įdomu, teko sutikti menininkų, kurie yra buvę visose Impact konferencijose, o pirmoji juk vyko prieš 18 metų. Šie dalyviai visus įvykius galėjo  palyginti su anksčiau vykusiais, įvertinti, kas ir kaip buvo vienur, o kaip kitur ir t.t. Gyvos impactiškos enciklopedijos. Labai įdomi patirtis.

    Apie konferencijos turinį

    Šiais metais vykusios konferencijos tema: “Atspaudas post-atspaudo amžiuje: kritiniai ir kūrrybiniai metodai šiuolaikinio meno ir visuomenės kontekste”. Po šia didžiąja temine „kepure“ sudėlioti: akademiniai pranešimai, iliustruoti pokalbiai, parodos, CV pristatymai, kūrybinės dirbtuvės, gamintojų mugė. Konferencijos metu veikė keturios didelės parodos: atrankinė-konkursinė paroda Impact bienalė ir 8-ių pagrindinių Kinijos meno akademijų Grafikos studijų programų studentų paroda „Grafikos meno vizijos“, pristatyta Šiuolaikinio meno muziejuje; „Tradicijų augimas“ – medžio raižinio istorija ir ši diena – Pan Tianshou memorialiniame muziejuje; 9-iose miesto galerijose eksponuoti konkurso būdu atrinktų menininkų kūriniai. Henglu meno galerijoje buvo pristatytas ir mano darbų ciklas „Septynios neskaitytos knygos“, 2012.

    C.Bebout ir K.Oremus ekspozicija Geo-kodai: žemėlapiavimo praktika post-atspaudo amžiuje

    Impact9 bienalės paroda st-atspaudo amžiuje

    Impact9 bienalės paroda. Chen Qi medžio raižinys Vanduo, 335x780cm

    Impact9 bienalės paroda. M. Crawford kūrinys Vaizduojant salą

    Iš parodos Atspaudo vizijos. 8-ių Kinijos meno akademijų Grafikos studijų programų prisistatymas (detalė)

    Iš parodos Atspaudo vizijos. 8-ių Kinijos meno akademijų Grafikos studijų programų prisistatymas (detalė)

     M. Marcelionytės-Paliukės kūrinys Septynios neskaitytos knygos (2012) parodoje, su pagalbininkais po eksponavimo

     

    Akimirka iš Jing Yun kurybinių dirbtuvių Judančios raidės

    Awagami kurybinės dirbtuvės ir medžio raižinių spausdinimas šlapiu būdu

    Pranešimai

    Asmeniškai man Impact labiausiai traukia akademinio turinio pranešimais, kurie būna išdėlioti per tris dienas. Vienu metu vyksta keturios teminės sesijos. Šiemet jos buvo įvardytos taip:

    Atspaudas post-atspaudo amžiuje

    Potemės: a) Istorija, kalba + kritika; b) Atspaudas kaip socialinis įsitraukimas.

    Atspaudas kaip media

    Potemės: a) Atspaudas, žaidimas ir tyrinėjimas; b) Atspaudas kaip performansas ir bendradarbiavimas

    Technologijos skaitmeniniame amžiuje

    Potemės: a) Tradicinis, skaitmeninis, hibridiškas; b) Materialus ir nematerialus

    Iš naujo įsivaizduojant atspaudą (be potemių)

    Kiekviena diena buvo suskirstyta į keturias pranešimų porcijas su pertraukomis. Kiekviena grupė turėjo moderatorių, buvo skiriama laiko diskusijoms. Taigi, vienoje sesijoje- 11 pranešimų. Nesunku suvesti, kad per dieną jų – 44. Kaip išsirinkti tuos aktualiausius, kaip nepasimesti? Galima pasitikėti atsitiktinumu, kartais suveikia, bet patarčiau pasidaryti naktinius namų darbus. Man tikrai padėjo. Impact konferencijos atidarymo dieną kiekvienas dalyvis gavo aštuonių išskirtinai kokybiškai išleistų ir informatyvių knygų rinkinį skirtą konferencijai (leidėjas Kinijos meno akademija). Vienoje iš knygų (555 psl.) sudėti visi konferencijos pranešimai. Paprastai, į konferenciją atvykęs dalyvis, gauna knygelę su programa ir kiekvieno pranešimo kelių sakinių santraupa. Taip, tuo metu tai yra labai patogu, bet jei nori gauti tave sudominusių pranešimų medžiagą, informaciją apie kūrinius, autorius – po metų gali įsigyti išsamesnį konferencijos leidinį, bet labai brangiai. Šį kartą visi leidiniai buvo įskaičiuoti į dalyvio mokestį, kurį reikia turėti omenyje planuojant kelionę į Impact. Mokestis, pasirodo, galioja visiems, tiek konferencijos pranešėjams, tiek atrinktiems menininkams, jokių išimčių nėra, ir tai – apie 300 eurų. Kodėl? Impact organizatoriai du kartus kreipiasi į savo šalies Kultūros rėmimo fondą paramai gauti. Vieną kartą konferencijos pasiruošmui, o kitais metais – organizavimui ir pačiam renginiui. Kaip žinia, kultūra visur yra ta sritis, kuriai trūksta finansavimo, tad vien tik valstybinės paramos tokio masto renginiui neužtenka. Iš esmės tu susimoki už naujausią/aktualiausią tave dominančią informaciją, kultūrinę programą (pažintinės ir edukacinės eskursijos) ir, Kinijos atveju, už maistą. Kaip paaiškėjo – tai buvo pirmas atvejis kai dalyviai konferencijos dienomis buvo maitinami ir ne bet kaip, o ypatingai skaniai ir dosniai. Maistas šiemet buvo neatsiejama grafikos dalis! Ir, kaip minėjau, studentams ir kolegoms į Lietuvą parvežiau krūvą knygų, kurios sėkmingai naudojamos, o leidinys su pranešimų medžiaga tapo neatsiejama studijų dalimi ruošiantis paskaitoms. Kokio lygio tai leidinys parodo ir tai, kad visi pranešimai išspausdinti su bibliografinėmis nuorodomis. Trumpai tariant – neišsemiama informacinė bedugnė. Iš visų sesijų labiausiai mane domino tema Atspaudas kaip media ir Atspaudas post-atspaudo amžiuje. Kartais pavykdavo sulakstyti ir į kitą auditoriją tos pačios sesijos metu, nes žūtbūt norėjau išgirsti vieną ar kitą man aktualų mokslininką ar autorių. Hangzhou toks metodas veikė puikiai, nes rytiečiai pasižymi įpatingu punktualumu ir organizuotumu, jei parašyta, kad pranešimas prasideda 11.35 – vadinasi kitaip nebus. Dariau atranką ir pagal universitetus. Jei tuo pat metu abi temos labai įdomios, bet vienas pranešėjas iš Arizonos valstybinio universiteto, o kitas iš Vakarų Anglijos universiteto, nusverdavo pastarasis. Taip pat, jei pvz. pranešimas apie kinų tradicinį atspaudą, o skaitovas iš Kataro – iškart pagelbėdavo neiti. Apsispręsti padėjo ir parodos, nes sesijoje Technikos skaitmeniniame amžiuje pranešimus daugiausia skaitė savo kūrinius pristatę autoriai. Kelis kartus labai norėjau išgirsti išplėstines ekspozicijų koncepcijas ir technologines paieškas. Pasiteisino.

    R. MacDonald ir J. Ganter vaizdo ir garso performansas parodoje

    Keletas pranešimų temų bendram įspūdžiui apie konferenciją: Kalba, laikas ir technologija šiuolaikinės grafikos diskurse; Integracija ir asimiliacija. Technologinė krizė skaitmeninės kopijos eroje; Naujienos ir atspaudas; Nuo šeimos albumo iki Facebook’o. Dailininko knyga; Kritiniai ir kūrybiniai metodai šiuolaikinio meno ir visuomenės kontekste; Atspaudas galingesnis už ietį; Flirtas su nelaime; Atspaudo išplėtinys; Nestabilus atspaudas: medžiagų iššūkiai grafikoje ir judantys vaizdai; Anatomija ir išnykimas; Koloboracijos tarp vaizdo ir garso; Grožis ir tiesa; Numatymo blogis; Akis apsimetėlė; Litografija šiandien: tradicinės technologijos naujų medijų kontekste; Programinės įrangaos vaidmuo giliaspaudės idėjoms ir procesams; Atspaudas kaip mokslas; Teleportacija ir atspausdintas žmogus; Šviesa ir popierius post-atspaudo amžiuje; Technikos yra koncepcijos; Dviguba vizija: atspaudo ir judesio grafikos integracijos per video žemėlapiavimą; Nauji dauginimo būdai; Atspaudas ir realybė.

    Turiningai, vienok!

    Annis Fitzhugh pranešimas Apsikeitimo reikšmės. Žemiau kito dangaus

    Peter Moseley pranešimas apie medžiagiškumą

    Ir čia, manau, pats metas išsakyti didžiulius komplimentus Kinijos meno akademijai. Visa konferencija vyko Hangzhou mieste, ant West lake (Suchi) ežero kranto išsidėsčiusiame Nanshan vaizduojamojo meno fakultete. Dešimtys pilnų veiksmo pastatų, laboratorijų, studijų. Visur zuja į konferencijos organizavimo rūpesčius įtraukti studentai kurie, jei nekalba angliškai, tiesiog paima tave už rankos ir nuveda ten, į ką baksnoji programos knygelėje. Beje, knygelė išleista kaip žemėlapis, nes rašomoji kalba bejėgė greitai ir konstruktyviai paaiškinti, kuriame iš keliolikos akademijos esamo fakulteto pastatų, būtent dabar vyksta aktuali diskusija. Atvirai sakant, tomis dienomis didžiausiais noras buvo bent jau susidvejinti, nes nuolat persekiojo jausmas, kad daug ką praleidžiu. Atidarymo dieną visi dalyviai buvo nuvežti svetingiems pietums į Xiangshan taikomojo meno fakultetą. Tuomet supratau, ką reiškia studentės žodžiai: “Marija, vaizduojamojo meno fakultetas labai mažas, palyginus su kitu, esančiu pusvalandžio ratuotos kelionės atstumu nuo Hangzhou.” Čia ypatingai džiugiai akademijos prezidentas pristatė šį rugsėjį atidarytą moderniausios įrangos ir išskirtinių architektūrinių sprendimų (archit. Kengo Kuma) Liaudies amatų muziejų ir tyrimų centrą (statybos prasidėjo 2011) kuriame skaičiuojama daugiau nei 45 000 eksponatų, o pačio muziejaus plotas viršija 13 000 m2. Ir dar viena ypatinga erdvė šiame fakultete,- tai Bauhauso tyrimų institutas ir galerija. Šie tyrimų centrai yra sudėtinė ir nedaloma studijų dalis, ir, kas man kėlė nuostabą, kad visuomenė vaidina labai svarbią rolę šių muziejų steigime. Pasirodo, kad žmonių, valstybės ir akademijos finansiniai indėliai labai panašūs.

    Amatų muziejus ir tyrimų centras Xiangshan taikomojo meno fakultete

    Xiangshan taikomojo meno fakulteto Tekstiles katedros pastatas

    M. Menenghetti ir J. Gailer performancas akademijoje

    O apie patį Hangzhou miestą, jo žmones, tradicijas, šventes, gamtą, arbatos augintojus ir jų plantacijas kalnuose, vienuolynų ansamblius, skaičiuojančius tūkstantmečius ir žmogiškus kasdienius nutikimus, reikia visiškai atskiro pasakojimo, nors mano patyrime visa tai neatsiejama vykusios konferencijos-festivalio dalis. Neįtikėtinas, įdomus pasaulis visai kitoje žemyno pusėje.

    Arbatos plantacija ir rinkėja

    West lake pakrantė šalia meno akademijos. Hangzhou

    Apibendrinant galima sakyti, kad Impact,- tai naujausių mokslinių atradimų, nuomonių, patyrimų, kultūrinės įvairovės ir informacijos, susijusios su studijų procesais, pasikeitimo ringas. Viskas labai koncentruota, o kartu labai žmogiška, nes jau yra susiformavusi Impact tradicija, tam tikras formatas, bendruomenė, kuri yra tokia pliuralistinė ir didžiąja dalimi labai meniška. Ir tame glūdi galinga jėga. Daug emocijų, noro būti suprastam, todėl kalbama įskaitoma kalba, sirgimo už tradiciją gerąja prasme, o kartu ir begalinio matricos jausmo. Visa ko apstu! Ir dar yra žinojimas, kad po dviejų metų tikrai bus apie ką kalbėtis, ką pamatyti. Labai tikiuosi, kad Impact 2017-ais apsistos Belgrade. Su organizatoriais palaikau ryšį, tad kai tik bus naujienų – pranešiu. Galima neužilgo pradėti ruoštis: pranešimas, kūriniai parodai, meistriškumo seminaras, grupinė paroda, akcija-performansas... Ką gali žinoti, gal kuri pasiūla ir pasieks tikslą? Tiesą sakant ir dabar atsimenu tą akimirką Dandi 2013, kai konferencijos uždarymo dieną paskelbė, kad po dviejų metų Impact bus Kinijoje, mintyse pasižadėjau, kad būtinai turiu ten atsirasti. Būtinai. Todėl, kai tik sužinojau konferencijos temą, kurią paskelbė likus metams iki atidarymo, tą pačią dieną užpildžiau paraišką ir išsiunčiau darbų nuotraukas su aprašymu. Mano didžiai laimei, pasibaigus vasarai, iš organizatorių gavau laišką, kad nelaukdami paraiškų teikimo pabaigos, nes idėja jiems labai patinka, kūrinį „Septynios neskaitytos knygos“ priima į parodą. Šis, keliais mėnesiais ankščiau priimtas organizatorių sprendimas, leido man kreiptis į Lietuvos kultūros tarybą su paraiška edukacinei stipendijai, kuri ir buvo suteikta. Ačiū!

    p.s. šias smulkmenas papasakojau kaip paskatinimą krutėti, jeigu vis tos nelemtos abejonės kamuoja. Sukuri kažką ir paleidi į pasaulį, čia geriausia akimirka, bent jau man. Juk stalčiuje paslėpti darbai nenupirks lėktuvo bilieto!

    M.Marcelionytės-Paliukės svajonės pildosi. Prie Impact9 plakato Hangzhou mieste

    Nuotraukos iš asmeninio Marijos Marcelionytės-Paliukės archyvo.